About CG specifity
Images below are thirty five years old… They were generated drawing on a computer: without any earlier scanned material and with an ordinary mouse (at the time they were created, graphic pens not even existed). The tool is unimportant: the creation processes are very similar, whether oil, pencil or software. Computer can be a specific technique, a new creation and graphic reproduction medium, heir to continue and multiply a tradition of Engraving and Lithography. …If Leonardo D. V. raise his head, he would be hooked to his computer, cheerfully “playing god” with tools including media, brushes, pencils, music and movement.
If to such a playful possibility, we add the advantage of being easily reproducible and accessible (not just economically) for any bourgeois, the computer opens for creating a new door of revolutionary consequences: the real possibility of insurgency “I cook and I eat it”. As always, different problem is “the use” that we do of the instrument: new tools challenge to making sense combining creation and technology, to produce quality art willing taking on applications, utility; the goal should serve creative activity to recover the place and role in society (more natural, less sacralized) that narrow dichotomies and History indigestion snatch it away.
De la especificidad de la infografía
Las imágenes siguientes tienen ya 35 años. Fueron generadas dibujando (sin elementos previamente escaneados) en un ordenador con un ‘ratón’ convencional (en aquella época, aún no existían ni siquiera las tabletas gráficas). La herramienta no es importante: los procesos de creación son muy similares, ya sea óleo, lápiz o software. El ordenador suma una técnica específica más, un nuevo medio de creación y reproducción gráfica heredero de la tradición del Grabado y la Litografía. …Creo que si Leonardo D. V. levantara la cabeza, estaría enganchado a su ordenador, “jugando a ser Dios” alegremente con herramientas que incluyen pinceles, lápices, música y movimiento.
Si a semejante posibilidad lúdica, añadimos la ventaja de ser fácilmente reproducible y accesible -no sólo económicamente- para cualquier burgués, lo digital abre para la creación una nueva puerta de consecuencias revolucionarias: la posibilidad real de insurgencia del “yo me lo guiso y yo me lo como”. Como siempre, problema distinto es “el uso” que hagamos del instrumento: las nuevas herramientas encontrarán sentido combinando creación y tecnología para producir arte de calidad dispuesto a asumir aplicaciones, utilidad; el objetivo debería servir a la actividad creadora para recuperar el lugar en la sociedad -más natural, menos sacralizado- que le arrebatan dicotomías estrechas e indigestión de la Historia.
Electric Selfportraits
Those are much more recent but, once again, pure experiments drawn from scratch with a new Software (Krita) without any previous materials.
ARTNATOMYA
ARTNATOMY/ARTNATOMIA is an autorun app, a spanish/english educational tool which has been featured on international contests and portals (Drawn, BoingBoing, Siggraph 2006, Flashforward 2006, FITC 2006). Also recommended by professional animators as Victor Nabone and Carlos Baena. Visit at: https://www.artnatomia.net/
ARTNATOMY/ARTNATOMIA es una aplicación autoejecutable, una herramienta bilingüe que ha sido distinguida en portales (Drawn, BoingBoing) y concursos internacionales (Siggraph 2006, Flashforward 2006, FITC 2006). Recomendada por animadores de la talla de Victor Nabone y Carlos Baena. En: https://www.artnatomia.net/